Et lite, norsk oljeeventyr

Dette er en suksesshistorie om kommersialiseringen av et lite, norsk oljeeventyr som startet blant en gruppe Østfold-bønder i 2001. Målet var å videreutvikle produksjon av raps som et nytt og lønnsomt satsingsområde.

I dag er ODELIA markedsleder på matoljer. Vi har fulgt de gylne dråpene fra idé til hylle med ansvar for analyse, merkevareprosess, navn, historiefortelling, designledelse, prosjektledelse og lansering.

Historien

ODELIA norsk kaldpresset rapsolje ble lansert i 2004. Oljen høstet umiddelbart lovord fra fagmiljøet. ODELIA fremstår i dag som en av de sunneste oljene på markedet, spekket med antioksidanter og gode fettsyrer.

En viktig del av prosjektstyringen har vært forhandlinger og innsalg til de store dagligvarekjedene.

«Ofte mangler helheten i prosjektstyringsprosesser, og små detaljer kan bli borte. Mindre, norske matprodusenter er dessuten for dårlig til å tenke strategisk design og krav til logistikk som kjedene stiller», mener prosjektleder Morten Hoff.

En av suksesskriteriene i nettopp denne historien har vært å lytte til alle ledd i verdikjeden slik at produktet og logistikken fungerer optimalt helt frem til sluttbruker.